Telinga Punca Jangkitan, Gejala dan Berkesan Pemulihan semula jadi

Telinga Punca Jangkitan, Gejala dan Berkesan Pemulihan semula jadi

Jangkitan telinga adalah penyakit yang sangat biasa kanak-kanak. Biasanya kanak-kanak yang dijangkiti oleh jangkitan telinga tengah. Masalah ini menyerang kanak-kanak umur muda terutamanya di antara umur 3 bulan hingga 3 tahun. Oleh kerana beberapa jangkitan pernafasan, jangkitan akut boleh disebabkan jangkitan ini merebak ke telinga. A terusan yang menghubungkan tekak dengan telinga dikenali sebagai tiub Eustachio. Terdapat keradangan pada tiub ini disebabkan oleh jangkitan yang disebabkan oleh bakteria di dalam rongga telinga tengah.

Antara gejala jangkitan telinga termasuk kenyang dan tekanan dalam telinga, sakit telinga dan mungkin terdapat demam lebih tinggi daripada 103 darjah F. Untuk mendapatkan kelegaan daripada kesakitan dan tekanan, kanak-kanak mungkin tarik telinga mereka. Kebanyakan kanak-kanak boleh menjadi gelisah, cepat marah, mempunyai lelehan hidung, selera makan berkurangan atau menangis pada waktu malam apabila berbaring. Jika pada sesetengah orang gejala jangkitan telinga menjadi teruk maka ada peluang untuk kehilangan pendengaran yang berpotensi yang menyebabkan ke dalam kemerosotan kemahiran bahasa atau pembangunan intelek.

Beberapa ubat semula jadi jangkitan telinga -

1. Penyelesaian yang paling mudah untuk sakit telinga adalah untuk memohon beberapa haba. Untuk memberi sedikit haba menenangkan anda sama ada boleh meletakkan beg gandum panas, panas flanel atau sapu tangan pada telinga. Anda juga boleh menggunakan pengering rambut yang mana udara panas secara langsung ditiup ke telinga.

2. Vitamin C adalah remedi jangkitan telinga yang paling terkenal. Pengambilan sekurang-kurangnya 3-5 gram vitamin C untuk menguatkan imuniti anda. Biasanya kebanyakan rumah mempunyai bekalan vitamin C.

3. Kunyit mempunyai aktiviti anti keradangan. Ia boleh digunakan dalam teh, sup dan casseroles tetapi biasanya ia digunakan dalam kari dan kacau Frys. Oleh kerana watak anti-radang, ia sangat membantu dalam rawatan jangkitan telinga.

4. Jika anda mahu untuk menyingkirkan dari kesakitan dan jangkitan telinga kemudian mengambil 6 titik minyak mullein atau minyak bawang putih dalam telinga yang terjejas setiap 3-4 jam. Anda juga boleh meletakkan beberapa titik chamomile atau minyak lavender pada kapas dan palam telinga anda dengan kapas ini.

5. Anda juga boleh mengambil penyedutan wap dengan beberapa titik kayu putih atau thyme, lavender dan pokok teh ke dalam mangkuk air panas. Anda mesti menutup kepala dengan tuala dan mengambil yang mendalam bernafas melalui hidung dan mulut selama 5-10 minit.

6. Melakukan urut dengan salah satu daripada minyak kegemaran anda dalam 1 sudu teh minyak sayur-sayuran pada leher dan belakang telinga.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar