Berhenti Merokok Dengan Akupunktur

Berhenti Merokok Dengan Akupunktur

Apabila kaedah konvensional gagal, orang beralih kepada perubatan alternatif. Akupunktur adalah salah satu yang paling popular kaedah bukan konvensional digunakan untuk berhenti merokok dengan orang. Setiap pesakit dirawat seperti diagnosis tertentu dan keperluannya. Acupuncture membantu orang berhenti merokok dan kemudian kekal bebas daripada merokok untuk hidup.

Akupunktur membantu dengan mengurangkan keinginan untuk merokok dan mengurangkan gejala pengeluaran. Seperti Perubatan Tradisional Cina (TCM), gejala tembakau pengeluaran dihasilkan disebabkan oleh kesan menggendalakan fungsi hati. Apabila anda ketagih tembakau, hati anda menyesuaikan diri dengan rangsangan yang diberikan oleh nikotin.

Dalam jangka masa di antara dua rokok, tahap nikotin dalam darah anda jatuh dan hati anda tidak mempunyai tenaga yang cukup untuk berfungsi. Ini membawa kepada pelbagai gejala seperti kemurungan, kebimbangan dan insomnia.

Akupunktur berfungsi dengan merangsang fungsi hati. Dalam tempoh masa, tenaga hati kembali ke tahap yang lebih biasa dan ia tidak bergantung kepada nikotin untuk rangsangan luar.

Rawatan akupunktur mempunyai satu lagi kesan yang sangat menarik pada perokok. Ia telah diperhatikan bahawa selepas menjalani rawatan, orang mendapati merokok tidak menyenangkan dan loya. Ini membantu anda mengelakkan Berulang ke dalam tabiat merokok.

The acupoints utama yang digunakan dalam rawatan merokok ialah:

1. Telinga Mata:
a. Buah Pinggang
b. Shenmen
c. Bersimpati
d. Lung Atas dan paru-paru yang lebih rendah
e. Mulut atau kelaparan

2. Badan Mata:

a. Empat Gate Mata (LI-4, LV-3): Digunakan untuk menenangkan sistem saraf dengan mengedarkan tenaga di seluruh badan

b. Tim Mee: ini adalah titik tertentu yang digunakan untuk membantu orang berhenti merokok; sebuah tempat yang lebih meridian di pergelangan tangan di antara LU-7 dan LI-5

Biasanya, sesi rawatan akupunktur berlangsung selama 5 hingga 30 minit, 2-3 kali seminggu. Apabila jarum dikeluarkan, pelet perak atau jarum akhbar telinga digunakan untuk merangsang titik tekanan antara sesi rawatan untuk mengurangkan ketagihan rokok.

Bilangan sesi diperlukan untuk rawatan yang berbeza-beza dari seorang ke seorang. Sesetengah orang bertindak balas lebih baik kepada rawatan daripada yang lain.

Akupunktur bukan sahaja membantu anda berhenti merokok, ia meningkatkan kesihatan anda secara keseluruhan juga. Kelebihan yang terbaik adalah bahawa rawatan yang tidak mempunyai apa-apa kesan sampingan. Oleh itu, ia digunakan secara meluas di pusat-pusat detox di seluruh dunia.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar